top of page
פוסטים אחרונים
ארכיון

ילדים מופנמים


יש לי וידוי. עד כיתה י"ב לא נכחתי בבית הספר.

הלכתי לבית הספר. אבל לא הייתי נוכח באמת… בכל התקופה הזו הקפדתי על קריאת ספר אחד כל יומיים בממוצע. ועל 5 שליליים לפחות בתעודות המחצית וסוף השנה. כמובן שהקפידו לומר לי "תפסיק לחלום", "תפסיק להיות בישן", "אתה צריך להשתתף יותר!" ובעיקר אמרו "...אבל יש לך פוטנציאל!" - הדבר היחיד שראיתי בו פוטנציאל היה חיסול מדפי הספרים בספריית מיינץ בשדרות הנשיא בחיפה. אני וגיבורי ילדותי שקיבלו אותי כמו שאני, בלי דרישות ותנאים והעניקו לי עולם דמיוני ומרתק.

כמה מאיתנו מתעלמים מכך שאנחנו או ילדינו בעצם מופנמים? או בכלל לא מודעים לכך?

החברה מקדשת את החברתיות והקבוצתיות ושלושת המסגרות בהן אנחנו נמצאים זמן רב - בתי הספר, הצבא ומקומות העבודה - פועלות באופן כזה שאם אתם לא מוחצנים, יהיה לכם קשה מאוד להסתדר.

מיכאל בן השמונה, העשר והארבע עשרה שמע שוב ושוב כמה גרוע להיות ביישן, חולמני, לא חברותי... ופעמים רבות נתפש כ"עצלן". מופנמים הם לא בהכרח ביישנים ובטח שלא שונאי אדם מיזנטרופים או כל ביטוי אחר כמו מתבודדים/בחרדה/סנובים/"חשים". הפגיעה יכולה להיות קשה וארוכת טווח. כי כשתופסים אותם ככאלו ומתייחסים אליהם כך, הם עלולים להאמין לזה.

על רצף המופנמות-מוחצנות אפשר למצוא סגנונות רבים ומגוונים והעיקר הוא כנראה העדפת סביבה שאינה עתירת גירויים. מה שאנחנו יודעים בוודאות הוא שבשנים האחרונות מתגברת ההכרה באיכותם של המופנמים ובכך שאילו ניתן מקום לשקט הזה, הוא יתפרץ ויעשה טוב לכולם.

תפנו לעצמכם כרבע שעה וצפו בסוזן קיין, אחת המופנמות החלוצות אשר העלתה את הנושא לסדר היום. http://go.ted.com/CHho

רוצים עוד? התנתקו מהמציאות הרועשת, תפסו פינה רגועה וקראו את ספרה "שקט". אתם הורים או מורים לילדים מופנמים? דאגו לכך שידעו שהם בסדר גמור, קבלו אותם כמות שהם ותנו להם לפרוח כבר עכשיו. חבל שהם יגלו את נפלאות המופנמות רק בגיל מאוחר יותר.

מרגישים שאתם צריכים כלים? אתם לוחצים מדי על ילדכם המופנם? מחפשים את הדרך לדיאלוג נכון? מוזמנים לפנות ל"קליניקה עברית". ייחודיות הקליניקה היא בזמינות הגבוהה ובמענה להורים ובני נוער במקום בו הם נמצאים, גם אם הם רוצים שקט.

bottom of page