top of page
פוסטים אחרונים
ארכיון

לא מספיקים כלום.


השבוע ביקשה ממני אחת המטופלות שלי, תלמידת תיכון, לעזור לה לנהל את הזמן, כי היא לא מספיקה כלום ועוד מעט מתחילות הבגרויות ומה יהיה!_)&)*%$#@

עשינו בדיקה קצרה והגענו למסקנה שהיא כנראה דחיינית. מהי דחיינות? אי ביצוע משימות או דחייה שלהן לרגע הממש אחרון.

אנחנו חיים בסביבה ובתרבות שפעמים רבות מסיחה את דעתנו מהדברים הבסיסיים והחשובים בהם אנחנו צריכים להיות ממוקדים. אנו מתמודדים עם דחיינות בכל גיל, אבל בגיל ההתבגרות ההשלכות השליליות יכולות להיות קשות במיוחד. התמודדות מוצלחת היא חלק חשוב בתהליך ההתבגרות ובתנועה לעבר אחריות ובגרות. מחקרים מראים ילדים ומתבגרים שלמדו להתגבר על הדחיינות, פתחו בטחון ומסוגלות עצמית.

הזמינו את ילדכם לענות על שאלון קצר וגלו איזה סוג של דחיינים הם:

1. כאשר אתם מתמודדים עם משימה, האם אתם חושבים על כל אפשרויות בהן היא הייתה יכולה להשתבש?

2. האם אתם מדמיינים איך האנשים החשובים לך יגיבו אם תכשלו?

3. האם אתם מאמינים שעדיף לא לנסות בכלל, מאשר לנסות כמיטב יכולתכם ולהיכשל?

4. האם אתם חשים מוצפים מהאפשרות שהצלחה תיצור סוגי אחריות חדשים?

5. האם אתם מסכימים עם המשפט "אם אני עושה טוב, אז יצפו ממני ליותר"?

6. האם אתם מרגישים שההצלחה שלכם תוביל אנשים אחרים לגלות את "האני האמתי שלך"?

7. האם אתם מאמינים שמה שאתם עושים, אתם צריכים לנסות לעשותו בצורה מושלמת?

8. האם קשה לכם להתמיד כאשר הדברים לא הולכים בדיוק כפי שרציתם?

9. האם תעדיפו להימנע מלעשות משהו מאשר לעשות אותו בצורה לא מושלמת?

האופן בו עניתם יכול להעיד רבות על הסיבות להתמהמהות בביצוע המשימות שלכם:

"כן" לשאלות 1 עד 3 - פחד מכישלון: כנראה ומאחורי הדחיינות שלכם עומד פחד מכישלון. המחשבה על מאמץ שבסופו תכשלו גורמת לכם חרדה, לכן אתם מעדיפים להימנע ולדחות. בדרך זו, כאשר הפרויקט נכשל תוכלו לתרץ שזה לא המבחן האמתי של היכולות שלכם ו..."אילו רק היה לי יותר זמן!"

"כן" לשאלות 4 עד 6 - פחד מהצלחה: כנראה אתם פוחדים מהצלחה, ולא מכישלון. דחיינות מגנה עליכם מפני ציפיות גבוהות ואחריות גדולה יותר אשר עלולות לבוא עם ההצלחה. כמו אלו שפוחדים להיכשל, אינכם מתמודדים עם היכולות האמתיות שלכם על ידי הימנעות מאתגרים ודחייתם.

״כן״ ל שאלות 7 עד 9 - פרפקציוניזם: אתם מאמינים שדברים צריכים להיעשות בצורה מושלמת, התוצאה היא ששום דבר לא יסתיים בכלל. כאשר מתמודדים עם משימה, אתם נהיים מוצפים, מתוסכלים ומשותקים כתוצאה מסטנדרטים בלתי אפשריים שאתם מציבים לעצמכם.

הסיבות לדחיינות שונות, אך התוצאות לרוב דומות: מחזור אינסופי של חרדה, הימנעות ובושה. המשימות לא מבוצעות ואתם לא עושים דבר כי הבושה תלויה ועומדת מעליכם. כל דבר אחר שתנסו לעשות יידחה, כי אתם לא באמת רגועים ושלווים - תמיד יהיה משהו אחר שצריך לעשות מטריד אתכם. דחיינות אינה פתרון, כי הימנעות לא מוחקת חרדה - היא רק מעכבת אותה...

החדשות הטובות הן שיש אסטרטגיות יעילות על מנת להתגבר על החרדה והדחיינות. באמצעות שיטות מהטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, ניתן ללמוד מיומנויות ולהפחית את עוצמת ההימנעות ולנהל את הדאגה הרבה שנוצרת בעקבות זאת.

ישנם כלים רבים ואני מציע לכם כאן שלוש דרכים בהן הורים יכולים לעזור למתבגרים למנוע דחיינות:

1 - טיימליין (אני בוחר בכוונה להשתמש במושג הלקוח מהחיים הדיגיטליים): מתבגר יבין טוב יותר את המשימה כאשר ברור לו ה"טיימליין". הכינו רשימה/טבלה/קובץ אקסל של ציפיות ברורות ותאריכי יעד מדויקים (חשוב שיהיה במקום נגיש ובולט). קל יותר להימנע מסחבת כאשר הרעיון והצעדים שיש לנקוט כדי להשיגו ברורים, מניקיון החדר ועד ללימוד למבחן.

הורים צריכים להסביר באופן ברור את קווי המתאר של המשימה ולחזור ולבדוק כי הנער מבין הכל (לא לנדנד, לבדוק שיש הבנה מיד בתום ההסבר). זה לוקח זמן, אל תוותרו והישארו אופטימיים כי השקעה בלמידת השיטה כעת תמנע מכשולים בהמשך הדרך.

3 - "גומרים הולכים": כאשר הדחיינות נגרמת כי המשימה לא נעימה או מעיקה, הורים יכולים לעודד את המתבגרים לנקוט בשיטת ה"גומרים - הולכים". התמודדות מידית עם המשימה על אף הסלידה ממנה, תביא לכך שהעומס "ירד להם מהראש" ויפחית את הלחץ והחרדה.

4 - "החטא ועונשו": פעמים רבות הורים מרגישים שהם חייבים להתערב ו"להציל" את ילדיהם ממנהגי הדחיינות השליליים שלהם, אולם התאפקות ולקיחת "צעד אחורה" תאפשר לילדיכם לשאת בתוצאות וזה יהיה אחד מלקחי החיים החשובים שילמדו. כך הם יגלו עד כמה דחיינות "לא משתלמת", ויחפשו דרכי התמודדות . זהו השלב בו תפקידכם כהורים לסייע להם למצוא את הפתרון המתאים עבורם. בסופו של התהליך ילדיכם יצליחו יותר בבית הספר ובבית ויהיו מצוידים וערוכים טוב יותר לעולם העסוק והמלא בדרישות.

למה לדחות למחר מה שאפשר להתחיל כבר היום?

ההתמודדות עם דחיית המטלות ומציאת פתרון אישי לניהול הזמן, הוא תהליך ארוך ולפעמים מייגע אך חשוב להתעקש ולהתמיד בדרך שבחרתם עד שתהפוך להרגל. תמיכה והדרכה תוך כדי התהליך, הגמשתו והתמודדות עם תנאים ומטלות משתנות יעזרו לכם להשיג את המטרה.

קבעו פגישת הכרות ב"קליניקה עברית" וגלו את יתרונות הטיפול והדרכת ההורים ברשת.

לעוד שיטות לניהול זמן, הנה ששת הצעדים של צ'אט הולמס שהפך בעל כורחו לגורו בנושא http://www.chetholmes.com/mastering-time-management

קבעו פגישת הכרות ב"קליניקה עברית" וגלו את יתרונות הטיפול והדרכת ההורים ברשת​.

bottom of page