top of page
פוסטים אחרונים
ארכיון

מעברים ושינויים // בית ספר חדש // איך להגיע מוכנים


מגיע הגיל בו חלקים גדולים מזכרונות הילדות כבר מאופסנים במדפים מכוסי אבק. אולם ישנן תמונות ואירועים שעדיין יושבים להם נקיים ומצוחצחים. אצל רבים אפשר למצוא שם את הימים הראשונים בבית הספר. יש שיגידו שכל יום ראשון ללימודים הוא מקור להתרגשות, מתח ולחץ, אבל תסכימו אתי שכניסה לבית ספר חדש ובמיוחד כזה שלא מכירים בו אף אחד, תמיד הופך לאירוע ייחודי. זהו פוסט שני לנושא מעברים ושינויים. ולמה עכשיו? כי לקראת הקיץ כבר מתחילים להתארגן לקראת שנת הלימודים הבאה, במיוחד לקראת החלפת מסגרת הלימודים.

מתי עוברים בי"ס?

מעברים טבעיים: למשל המעבר מביה"ס היסודי לחטיבת הביניים.

משפחה בתנועה: ישנם מעברים שהם בעקבות החלטה על מעבר דירה, לאחר גירושין, רילוקיישן ועוד.

בחירה חופשית: מעבר "יזום" - החלטה לעבור ולא כחלק מ"מעבר טבעי" אלא חיפוש מסגרת לימודית שתטיב עם הילד. מהלך פחות נפוץ אך אט אט הופך למקובל.

במהלך שנות עבודתי עם מתבגרים פגשתי ועודדתי לא מעט משפחות להעביר את ילדיהם למסגרת לימודית שתטיב אתם. מצטרפת לכך תופעה שאני קורא לה "אשליית הדף החלק" ואפרט על כך בהמשך.

לקטגוריה זו אני גם משייך את האפשרות שהופכת היום ליותר ויותר נפוצה, לבחור מסגרת או מגמת לימוד אשר מתאימה לילד על פי נטיותיו וכישוריו (למשל ספורט, מדעים, אומנות), או לפי ערכי המשפחה (דמוקרטי, אנטרופוסופי, חינוך ביתי) וצרכי הילד (כיתות מחוננים, קשיי קשב).

מעבר טבעי

חשוב שילדכם ילך ליום הכרות וגיבוש ראשוני: בתי ספר רבים מקיימים יום הכרות, התלמידים נפגשים אחד עם השני ועם צוות בית הספר. גם אם חוששים מאוד כמו גם בטוחים בעצמם מאוד. עזרו להם, עודדו אותם והקפידו שישתתפו במפגש.

אל תחמיצו את "ערב ההכנה להורים": בישראל וברוב בתי הספר בעולם, מקיימים ערב היכרות להורים. הורים רבים מפחיתים בערך של מפגשים אלו וחבל.

אני ממליץ מאוד להשתתף בימי הביקור להורים וגם אם יש לכם ילדים שלמדו במסגרת הזו בעבר, לכו שוב. יכול להיות שהצוות השתנה, רוח חדשה בבית הספר ובעיקר חשוב שתשדרו לילד את המכוונות שלכם למעבר שלו ולשינוי שהוא עומד לעבור.

המפגש עוזר לטפח אמון, שיתוף פעולה ותקשורת פתוחה בין מורים והורים - שותפות שיכולה לשפר באופן משמעותי את הסיכוי של התלמיד להצליח.

יתרון נוסף הוא האפשרות להכיר את ההורים האחרים בכיתה ובשכבה וכך מתחילים לנבוט קשרים חדשים. לא מומלץ להתמקד בזוג-הורים-חמודים-לאללה-שגרים-קרוב-נורא-אלינו, אלא להתפרש, להכיר שטחית ו"להחליף פרטים" עם כמה שיותר הורים.

סיירו בתחומי בית הספר והקמפוס ובכיתה של ילדכם. קבלו הבנה בסיסית בסגנון האישיות ושיטת ההוראה של המחנך.ת וצוות בית הספר, מה המדיניות בנושאי משמעת, שיעורי בית, איחורים והיעדרויות.

משפחות בתנועה

משפחות כיום נמצאות בתנועה יותר מאשר בעבר. mobility מוביליות או בעברית "נִיעוּת חברתית".

העולם המודרני הביא עמו תנועה ובהקשרים שונים ומגוונים: גירושין ונישואין מחדש, מעבר שכונה או עיר עקב שינוי מקום עבודה או "שיפור בדיור", יציאה/חזרה מרילוקיישן, הגירה ועוד.

המוביליות מאתגרת כיום הרבה יותר מבעבר מאחר והיא יכולה לקרות כמה וכמה פעמים בחיי משפחות.

דבר זה מאלץ ילדים ומתבגרים להסתגל לשיבושים בשתי המסגרות העיקריות בחייהם - המשפחה ובית הספר. מחקרים מראים שככל שנסיבות המעבר הן כאלו הקשורות לשיבוש בחיי המשפחה (למשל גירושין) כך ההסתגלות תהיה פחות קלה וככל שהמעבר יהיה "חלק" יותר מלווה בהכנה טובה ובתמיכה, כך הקליטה החברתית וההישגים בבית הספר יהיו גבוהים יותר.

"הילד החדש בשכונה" או The New kid in town - הפרה של איזון וסטטוס קוו

פעמים רבות בתקופה בה הילד והמשפחה מגיעים לסביבה חדשה עליהם לאמץ ולהכיר כללים והתנהגויות חדשים, במיוחד במקרה של מעבר למדינה חדשה ותרבות לא מוכרת. כניסה למסגרת חדשה והשתלבות בסדר החברתי הקיים היא משימה מאתגרת ולא פשוטה, משתי סיבות עיקריות:

הראשונה - הילד נתפס כסוג של איום פוטנציאלי לקשרים וליציבות החברתית הנוכחית וכדי להגן על הסדר החברתי הקיים, פעמים רבות תלמיד חדש עשוי להתמודד בתקופת הקליטה בדחייה, בידוד ואף תוקפנות.

השנייה והמורכבת יותר היא, שילדים אשר "סוחבים" אתם קשיים מסוגים שונים (חברתיים, לימודיים, רגשיים, פיזיים...), עלולים להתחבר דווקא עם ילדים שהם עצמם לא משולבים חברתית, דחויים ותוקפנים או כאלו שהפכו להיות שעירים לעזאזל. מצב זה יחמיר את ההתנהגות שנתפסת כשלילית בעיני סביבת הילדים והמבוגרים ויהפוך את ההשתלבות במסגרת החדשה למורכבת אף יותר.

מה אני ממליץ? לא משנה מתי מתרחש המעבר, אם בתחילת שנת לימודים או במהלכה - השקיעו זמן בקליטה ובהיכרות עם המערכות החינוכיות החדשות. חשוב מאוד שהילד לא יצטרף לספסל הלימודים ללא הכרות והכנה מוקדמת.

אפשר ליזום הכרות קצרה וקלילה עם ילדים שלומדים בכיתה/שכבה/ביה"ס, חשוב שהילד יכיר את מבנה ביה"ס (היכן השירותים, המלתחה, ברזיית המים…), פגישה עם המורים/צוות פדגוגי/הנהלה, למדו את הכללים הבסיסים המקובלים, מהו קוד הלבוש, איזה ציוד צריך לכל שיעור, תשאלו כל שאלה שתפחית את החששות ותגביר את תחושת הבטחון של ילדכם ושלכם.

במעבר למדינה חדשה חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לקשיים שעולים בעקבות חוסר ידיעת השפה. בפן החברתי, לא ללחוץ ולא להלחיץ, טבעי שייקח זמן לרקום קשרים וחשוב שהילד יתחבר מתוך בחירה ולא בגלל הלחץ. תנו לילדכם את הזמן להסתגל, לא חייבים לו״ז צפוף של חוגים ומפגשים חברתיים - תנו לעצמכם זמן להתמקם, להסתגל ולהתרגל.

והכי חשוב בימים הראשונים לקליטה, עליכם ההורים להיות זמינים ונוכחים עד כמה שהמסגרת מאפשרת.

בחירה חופשית

תפיסה רווחת היא שלא כדאי לעבור בית ספר - "מה יגידו?", "אף אחד לא עושה את זה", "זה רק למי שיש בעיות ואצלנו הכל בסדר"…

טובת הילד מעל הכל ולא צריך לחכות למשבר. וכשלילד לא טוב בכיתה או בביה"ס, גם שאר בני המשפחה חווים זאת. פעמים רבות מעבר מסגרת הוא הפתרון הנכון.

רבים מהילדים ומהמתבגרים שבטיפולי כיום ובעבר, הגיעו למשבר אישי בעקבות מסגרת לימודים לא מתאימה. בה לא ראו אותם, ויתרו עליהם וגרמו להם ייאוש מהלימודים. מצב זה הביא אותם לוויתור על הלמידה ורמות המוטיבציה באופן כללי צנחו, עד כדי התנהגות תוקפנית או הסתגרות. ושלא תטעו, לא מדובר בילדים שלא היו מסוגלים. גם במסגרות של מצטיינים ילדים חווים לא פעם, חרדות וקשיים חברתיים שמשתקים אותם ומביאים למצב בו הם לא יצליחו לממש את עצמם ואפילו יעדיפו להפסיק ללמוד.

"אשליית הדף החלק"

אני מאמין בהחלפת מסגרת במידה והיא לא מתאימה, אבל לא בכל תנאי! וזו הזדמנות להזכיר תופעה שאני קורא לה "אשליית הדף החלק". פעמים רבות מעבר לבי"ס חדש קורה בעקבות קשיים לימודיים, חברתיים או התנהגותיים אשר גורמים סבל רב לילדים ולהוריהם. פגשתי פעמים רבות בקרב ילדים והורים, נטייה מחשבתית שגויה כי במסגרת החדשה, כל הבעיות יישארו מאחור והילד יתנהג אחרת. וכך המורים והחברים החדשים יראו ויחוו את הילד ללא סטיגמות ודעות קדומות. הפטנט הזה כמעט אף פעם לא עובד. מי שרוצה לכוון לסגנון התנהגות אחר של הילד ושל חברת הילדים כלפיו ורוצה ליצור הזדמנות להצלחה והתחלה טובה יותר, אני ממליץ לפנות לייעוץ וטיפול מספיק זמן לפני המעבר והשינוי.

ובקיצור נמרץ

- בנו אסטרטגיות לפעילות כדי לבסס את "תומכי ההסתגלות החברתית" של הילדים.

- לכו יחד ליום ההכנה והגיבוש בבית הספר החדש והכינו את עצמכם בקריאה על המסגרת.

- שבו לשיח פתוח בניכם במשפחה על הכניסה והחששות.

- תמכו לאורך כל הדרך והיו ערים לכל שינוי. הנוכחות שלכם חשובה וחשוב שהילד ירגיש נוח לשתף בכל דבר ועניין.

- לפעמים אירועים קטנים משחירים בעיני הילד את כל היום וכך הוא חוזר הביתה, על אף שרוב היום היה בסדר גמור. תמכו בילד ובמקביל ״פרקו״ את היום לחלקים וגלו את החיובי. אפשר גם לפנות אל המורה והצוות ולבדוק איך עבר היום מזווית הראיה שלהם.

- אם לילד היו קשיים בבית הספר הקודם, היערכו לקראת המעבר ביתר שאת. לכו יחד או שלחו אותו לסדרת מפגשים במהלך הקיץ (או לפני המעבר אם זה בזמן אחר) והכינו אותו לשינוי. רכישת כלים ומיומנויות אישיות וחברתיות יכולות לשדרג בצורה שלא תיאמן. למשל, מיומנויות תקשורת, משחק הוגן ועוד.

האם הורים צריכים לצאת מגדרם כדי לעסוק בהשתלבות ילדיהם במסגרת בית ספרית חדשה?

לא בטוח... כן חשוב להיות חלק מהמאמץ, גם כשמדובר במתבגר/ת ש"עושים שרירים". כל ילד זקוק לנוכחות הורית תומכת.

ב ה צ ל ח ה !

לפוסט הקודם בנושא מעברים ושינויים

לדף גוגל פלוס של קליניקה עברית המרכז נושאים רבים הקשורים לילדים, מתבגרים והורות

bottom of page